- 071377442578
- شیراز- شهرک صنعتی بزرگ - بلوار پژوهش جنوبی - خیابان 307 - شماره 17
درایو شفت فیبر کربن یا درایو شفت کامپوزیت که به آن محور کامپوزیتی یا محور گاردان کامپوزیتی، درایو شفت فیبر کربن نیز گفته می شود ، یکی از انواع دیسک کوپلینگ ها می باشد که از الیاف کربن و رزین و به روش پیچش الیاف ساخته میشود . درایوشفت های فیبر کربن تولید شرکت توان محور با روش helical filament winding و اتصالات نیز با روش ماشین کاری ساخته میشوند.
درایو شفت فیبرکربن یا درایو شفت کامپوزیتی، اغلب در برج های خنک کننده برای انتقال گشتاور و نیرو بین موتورها و گیربکس ها استفاده می شود. از امتیازهای درایوشفت فایبرکربن میتوان موارد زیر را نام برد:
شرکت توان محور آذین صنعت شیراز با بیش از 10 سال سابقه در زمینه تولید درایوشفت های فیبرکربن، از پیشگامان تولید درایوشفت های فیبرکربن در ایران میباشد.
مطابق دستورالعمل های نصب درایوشفت در شرکت توان محور، حداکثر میزان مجاز نامیزانی جانبی 0.9 میلی متر و حداکثر میزان مجاز نامیزانی زاویه ای 0.5 درجه میباشد. با توجه به جنس کامپوزیت در این سازه محدودیت عملیاتی و اجرایی خاص دیگری وجود ندارد. همچنین، محاسبه سختی های پیچشی و خمشی در درایوشفت نیز مطابق استاندارد[1] انجام میشود.
تحلیل تنش:
در این گزارش، تحلیل تنش برای سکشن مرکزی گاردان ها در دو سایز و دو حالت انجام شده است. مشخصات طراحی برای هر سایز در جدول (1) آمده است. تحلیل تنش دینامیکی برای هر سایز با در نظر گرفتن سرعت ثابت و برابر با حداکثر سرعت کاری در هر سایز، برای مدت زمانی 2 ثانیه به منظور محاسبه حداکثر تنش در استارت انجام شده است. همچنین، تنش ناشی از گشتاور
جدول (1)
شرایط کاری | ابعاد (mm) | |||||
وزن | سرعت | توان | ضخامت | طول | قطر | سایز |
7.95 Kg | 1200-1700 rpm | 600 hp (488 KW) | 5.3 | 1760 | 150 | 1 |
30.2 Kg | 1400-1600 rpm | 900 hp (672 KW) | 3.7 | 5312 | 250 | 2 |
پیچشی در هر سایز از طریق مدلسازی در آباکوس محاسبه شده است. ابتدا، گشتاور پیچشی طراحی(بر حسب N.m) در سیستم با استفاده از رابطه (1) محاسبه شود:
(1) |
در رابطه (1)، گشتاور پیچشی بر حسب N.m است. KW توان مورد نیاز موتور است و rpm سرعت بر حسب دور بر دقیقه است. برای مثال، برای درایوشفت سایز 1، با استفاده از توان 488 کیلووات و سرعت 1200 دور بر دقیقه به عنوان حداقل سرعت، گشتاور طراحی برابر با 3883 نیوتن در متر به دست میاید. مطابق استاندارد AGMA922-A96 [2]، ضریب سرویس (SF) مناسب برای کاربرد مورد نظر، مطابق جداول (2) و (3)، انتخاب میشود. بنابراین، با توجه به شرایط کاری سیستم، ضریب شوک بارگذاری (SFL)، و ضریب سرویس کل برای کاربرد مورد نظر به دست میاید.
جدول (2). ضریب سرویس برای فن مورد نظر مطابق استاندارد [2]
Typical service factor | Load classification | Application |
Fans | ||
1.5 | U | Forced draft |
2 | M | Induced draft without damper control |
جدول (3). ضریب سرویس برای کلاس های مختلف بارگذاری مطابق استاندارد [2]
با توجه به کلاس متوسط برای بارگذاری، با در نظر گرفتن ضریب نوع بارگذاری برابر با 1.8 و سرویس فاکتور برابر با 2، سرویس فاکتور کل به دست می آید:
(2) |
مطابق رابطه (2)، حداقل ظرفیت گشتاور طراحی لازم برای کوپلینگ برابر است با:
در واقع دلیل تعریف ضریب بارگذاری و ضریب سرویس به شکل جداگانه در استاندارد آن است که اثر نوع بارگذاری در کوپلینگ های با کاربردهای مختلف، متفاوت است. همچنین، تعریف دقیق ضریب نوع بارگذاری در بسیاری از کوپلینگ ها امکان پذیر نیست؛ همانطور که ضریب 1.5 در هر دو دسته بارگذاری یکنواخت و بارگذاری متوسط و ضریب 2.5 در هر دو دسته بارگذاری متوسط و بارگذاری شدید وجود دارد. انتخاب مقدار ضریب سرویس در محدوده ذکر شده در استاندارد، بر اساس میزان قابلیت اطمینان مورد انتظار با توجه به کاربرد کوپلینگ انجام میشود [2].
هدف از این تحلیل، تعیین تعداد لایه های لازم و وزن و ضخامت درایوشفت به منظور داشتن ضریب اطمینان قابل قبول در تحلیل میباشد. با توجه به زمان بر بودن اجرای تحلیل دینامیکی در نرم افزار آباکوس، چند نمونه تحلیل به عنوان یک نمونه و تقریب اولیه در این گزارش ارائه شده است.
در تحلیل های انجام شده، خواص مکانیکی مطابق دیتاشیت مواد که در پیوست آمده است، در نظر گرفته شده است. محاسبه خواص موثر در کامپوزیت نیز مطابق مراجع [3,4,5] از روابط مربوطه انجام شده است. مقدار خواص موثر مورد استفاده در تحلیل در جدول (4) آمده است. همچنین، چیدمان لایه ها و جهت گیری آنها، مطابق مراجع [6] و بر اساس تجربه کاری شرکت توان محور در حالت بهینه انتخاب شده است.
جدول (4). خواص مکانیکی کامپوزیت فیبرکربن اپوکسی
خواص | مقدار | واحد |
کسر حجمی فیبر | 60% | – |
مدول الاستیک در جهت 1 | 135 | Gpa |
مدول الاستیک در جهت 2 و 3 | 10 | Gpa |
مدول برشی در جهت 12 و 13 | 5 | Gpa |
مدول برشی در جهت 23 | Gpa | |
ضریب پواسون در جهت 12 و 13 | 0.3 | – |
ضریب پواسون در جهت 23 | – |
حداکثر سرعت 1700 دور بر دقیقه در این تحلیل در نظر گرفته شده است. در تحلیل دینامیکی، مدت زمان 2 ثانیه اول به 20 فریم تقسیم شده است و توزیع تنش ون میسز در لوله در چند فریم برای نمونه نشان داده شده است که حداکثر میزان تنش در زمان 1.9 و برابر 131 Mpa به دست آمده است.
شکل (1). توزیع تنش ون میسز در درایو شفت سایز 1 در t=0.1 sec با سرعت چرخش 1700 rpm.
شکل (2). توزیع تنش ون میسز در درایو شفت سایز 1 در t=1.8 sec با سرعت چرخش 1700 rpm.
شکل (3). توزیع تنش ون میسز در درایو شفت سایز 1 در t=1.9 sec با سرعت چرخش 1700 rpm.
شکل (4). توزیع تنش ون میسز در درایو شفت سایز 1 در t=2 sec با سرعت چرخش 1700 rpm.
2-1- گشتاور پیچشی:
حداقل سرعت 1200 دور بر دقیقه (در تحلیل پیچشی) برای محاسبه بیشترین گشتاور وارده بر درایوشفت که برابر 13978 نیوتن-متر میباشد، در نظر گرفته شده است. حداکثر میزان تنش ون میسز و همچنین، حداکثر میزان تنش در جهت های مختلف در شکل های (5) تا (8) نشان داده شده است.
شکل (5). توزیع تنش ون میسز در درایو شفت سایز 1 تحت گشتاور پیچشی.
شکل (6). توزیع تنش در جهت 11 در درایو شفت سایز 1 تحت گشتاور پیچشی.
شکل (7). توزیع تنش در جهت 22 در درایو شفت سایز 1 تحت گشتاور پیچشی.
شکل (8). توزیع تنش در جهت 12 در درایو شفت سایز 1 تحت گشتاور پیچشی.
1-2- تحلیل دینامیکی:
حداکثر سرعت 1600 دور بر دقیقه در این تحلیل در نظر گرفته شده است. در تحلیل دینامیکی، مدت زمان 2 ثانیه اول به 20 فریم تقسیم شده است و توزیع تنش ون میسز در درایوشفت سایز 2 در چند فریم برای نمونه نشان داده شده است که حداکثر میزان تنش در این حالت برابر 277 Mpa به دست آمده است.
شکل (9). توزیع تنش ون میسز در درایو شفت سایز 2 در t=0.1 sec با سرعت چرخش 1600 rpm.
شکل (10). توزیع تنش ون میسز در درایو شفت سایز 2 در t=1.1 sec با سرعت چرخش 1600 rpm.
شکل (11). توزیع تنش ون میسز در درایو شفت سایز 2 در t=1.2 sec با سرعت چرخش 1600 rpm.
شکل (12). توزیع تنش ون میسز در درایو شفت سایز 2 در t=1.3 sec با سرعت چرخش 1600 rpm.
شکل (13). توزیع تنش ون میسز در درایو شفت سایز 2 در t=1.9 sec با سرعت چرخش 1600 rpm.
شکل (14). توزیع تنش ون میسز در درایو شفت سایز 2 در t=2 sec با سرعت چرخش 1600 rpm.
2-2- گشتاور پیچشی:
حداقل سرعت 1400 دور بر دقیقه (در تحلیل پیچشی) برای محاسبه بیشترین گشتاور وارده بر درایوشفت کامپوزیتی در نظر گرفته شده است. با استفاده از روابط (1) و (2)، میزان گشتاور طراحی برای سایز 2 برابر با 16505 نیوتن-متر به دست میاید. حداکثر میزان تنش ون میسز و همچنین، حداکثر میزان تنش در جهت های مختلف در شکل های (15) تا (18) نشان داده شده است.
شکل (15). توزیع تنش ون میسز در درایو شفت فیبر کربن سایز2 تحت گشتاور پیچشی.
شکل (16). توزیع تنش در جهت 11 در گاردان کامپوزیتی سایز2 تحت گشتاور پیچشی.
شکل (17). توزیع تنش در جهت 22 در درایو شفت سایز2 تحت گشتاور پیچشی.
شکل (18). توزیع تنش در جهت 12 در درایو شفت سایز2 تحت گشتاور پیچشی.
نتایج:
مطابق جدول (5)، ضریب اطمینان برای هر سایز در دو تحلیل دینامیکی و پیچشی محاسبه میشود. همانطور که در جدول با رنگ قرمز نشان داده شده است، برای سایز 2، ضخامت و تعداد لایه های در نظر گرفته شده در تحلیل دینامیکی جوابگو نیست و باید تعداد لایه ها و ضخامت بیشتری در نظر گرفته شود که بنابر درخواست کارفرمای محترم، تحلیل انجام خواهد شد. همچنین، در هر یک از این تحلیل های دینامیکی، حداکثر میزان سرعت کاری با مقدار ثابتی در نظر گرفته شده است.
جدول 5. مقدار ضریب اطمینان برای هر سایز با توجه به مقدار تنش های محاسبه شده در نرم افزار آباکوس.
Safety Factor (Size 2) | سایز 2 | Safety Factor (Size 1) | سایز 1 | Ultimate Strength1 | تحلیل | |
277 Mpa | 131 Mpa | ون میسز | دینامیکی | |||
11.9 | 239 Mpa |
| 131 Mpa | 2860 Mpa | در جهت 11 | |
0.66 | 121 Mpa | 2.25 | 36 Mpa | 81 Mpa | در جهت 22 | |
1.41 | 96 Mpa | 4.25 | 32 Mpa | 136 Mpa | در جهت 12 | |
162 Mpa | 296 Mpa | ون میسز | پیچشی | |||
8.84 | -164 Mpa | 4.865772 | -298 Mpa | -1450 Mpa | در جهت 11 | |
9.61 | -26 Mpa | 6.944444 | -36 Mpa | -250 Mpa | در جهت 22 | |
6.47 | 21 Mpa | 5.037037 | 27 Mpa | 136 Mpa | در جهت 12 |
مراجع:
پیوست ها
Data Sheet for Fiber Carbon Composite material
شركت توان محور آذین صنعت ، شركتی است تولیدی ، صنعتی که در زمینه تولید درایو شفت فایبرکربن فعالیت میکند. مدیریت شرکت شعار” انجام کار با كیفیت بهترین تبلیغ شركت ” را سر لوحه کار خود قرار داده و از مدیران و کارکنان خود می خواهد كه جهت استقرار استاندارد مذکور همه توان خویش را بکار گیرند. .
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شرکت توان محور آذین صنعت میباشد. © 2020